vrijdag, juli 08, 2005

Rock Werchter, Het verslag deel 4

Zondag 3 juli, de laatste dag van deze jaargang Rock Werchter. Het beloofde de "grote namen dag" te worden, maar werd het dat ook.

Na een korte nachtrust vanwege de buren toch vroeg opgestaan om al rond 11.30 uur op de weide voor het mainstage te staan. Het was tijd voor de ochtendgym onder leiding van Floggin Molly. Het was al weer de derde keer dat ik ze zag maar iedere keer blijft leuk. Lekker meegezongen dus met de bekende nummers en meegehost met het publiek. Na afloop waren de spiertjes en de stembanden dan ook aardig los. Na Floggin Molly was het tijd om zo ver van het Mainstage te komen als mogelijk was, het was namelijk de beurt aan Kane. De vlucht werkte slechts ten dele, ik heb het optreden tot mijn grote spijt alsnog kunnen horen en deels zien via de schermen. Na Kane kwam Feeder en konden we weer rustig naar de Mainstage terugkeren. Vorige week op Rockin Park moest ik de heren van Feeder nog laten schieten, deze maal heb ik het hele concert meegepakt. Het kon me niet echt aangrijpen, het kwam een beetje tam over.
Keane was al niet veel sprankelde al niet veel meer, het geluid stond heel matig afgesteld waardoor alles leek te galmen.

Soulwax dan, deze heren hadden nog behoolijk wat goed te maken van hun show op Lowlands vorig jaar, en dit lukte maar tendele. Bij vlagen rockte het lekker maar bepaalde nummers waren ook zeer saai. Er werden ook maar slechts drie nummers van het vorige album gespeeld, de rest van de set kwam van Any minute now.
The Queens of the Stoneage hadden er duidelijk veel meer zin als in Nijmegen, nu volgde een langere show en rockte het meer. Leuk was ook de (al dan niet geplande) splitsing van No one knows dat werd opgevuld met een ander nummer. Mijn tweede keer QOTSA was dan ook zeker geslaagd.
Dave Grohl en zijn Foo Fighters speelden ook een hele strakke set vol met hits en aangevuld met nummers van het nieuwe album "In your honour". Het gelijknamige nummer bleek een indrukwekkende opener van een heel goed optreden. Hopelijk zijn ze tijdens Lowlands minstens zo goed.
De laatse band van Werchter 2005 was REM, en net als de week ervoor weer een schitterd optreden. Deze keer stond ik iets te ver van het podium om het echt goed te volgen maar het klonk heerlijk.

Kortom deze Werchter was de beste voor mij tot nu toe (ook pas de tweede keer). Absolute hoogtepunten waren Interpol, Dresden Dolls, Kraftwerk, Foo Fighters en Green Day. Alleen Rammstein, Kane en Faithless waren de minpuntjes.
Toch sta ik volgend jaar voor een moeilijke keuze, Rock Werchter 2006 of Roskilde 2006. Gelukkig is dit een luxeprobleem en hoeft de beslissing pas volgend jaar genomen te worden.