dinsdag, augustus 23, 2005

Lowlands 2005, deel 3

Zondag 21 augustus 2005.
Het was 05.00 uur toen ik door de eerste muziek van de dag gewekt werd. Een groep bezoekers bleek het badhuis van camping 4 voor een drumstel aan te zien waardoor de hele camping van een concert van ruim een half uur mocht meegenieten.

Enkele uren later opgestaan en naar het festivalgebied gewandeld voor het optreden van De Enge Buren. Deze stonden geprogrammeerd op Charlie. Hun muzikale grappen waren vaak leuk maar hier en daar wel erg flauw. Liggend in het gras met een biertje was het goed wakker worden in ieder geval.
In een rustige Grolsch stond Millionaire klaar, en ondanks dat het erg vroeg in de middag was gaven ze een erg sterk optreden weg. Een grote muur aan gitaren die wel erg aan Queens of the stoneage deed denken.

Editors @ Lowlands 2005

Na een Peruaanse maaltijd en een rustige wandeling mochten Editors zich bewijzen. Op geleend materiaal (hun eigen spullen stonden nog op het Londonse vliegveld) gaven ze een dijk van een optreden weg. Het begin was erg nerveus maar eenmaal aan het spelen werd het beter en beter.

Na een pauze in het gras (nodig vanwege de warmte) was het de beurt aan Sons and Daughters die de Dresden Dolls mochten vervangen. Aanstekelijke Country-rock uit Schotland was het resultaat. Het publiek genoot er zichtbaar van. Halverwege ben ik langzaam richting Alpha vertrokken voor m'n derde Queens of the stoneage concert in drie maanden tijd. En het werd met voorsprong de beste. Een heerlijke set met veel oudere nummers en een Josh Homme die er duidelijk wel zin in had. De band rockte en de Alpha zinderde. Vooral het einde met prachtige versies van Song for the dead en No one knows waren het klapstuk.

Sons and Daughters @ Lowlands 2005

Met een bordje Indiase Curry op schoot heb ik lekker naar Heather Nova zitten luisteren. Het klonk mooi maar een beetje saai, er had iets meer pit in gemogen.
Als aflsuiter van Lowlands had ik nog een moeilijke keuze, Nick Cave of LCD & Foo Fighters). Uiteindelijk gekozen voor de laatste optie, en vooral LCD Soundsystem voldeed aan mijn verwachtingen. Stampende beats, gillende microfonen en dansende mensen. Ondanks de technische problemen en een slechte stem van de zanger werd het een optreden om niet snel te vergeten.

Net als twee jaar terug mochten de Foo Fighters afsluiten in de Alpha. Vanaf de heuvel kwam het zeker goed over. Een lange set met vooral veel hits, ook speelde Dave Grohl zelf een drietal ballads en drumde zelfs een nummer. Een briljante show werd het niet, maar goed was het zeker.
Na Foo Fighters maar weer een film gepakt bij Charlie, dit maal Star Wars Episode III. Het was er erg druk maar wel heel gezellig. Bij het inzetten van de intro sprongen verschillende mensen elkaar in de armen van blijdschap en figuren als R2D2 en Yoda werden met luid gejuich ontvangen. Een goede film was het zeker.

Na de film werd het stilaan tijd om eens terug naar de camping te gaan. Onderweg de laatste biertjes gehaald en even gekeken bij de gemene mixmeesters in de Grolsch tent en bij de Lima. Toen was het echt tijd om te gaan.
Bij de uitgang nog eenmaal achterom gekeken en toen naar m'n tentje gelopen waar om 06.00 uur de weker alweer ging.

LCD Soundsystem @ Lowlands 2005

Maandag 22 augustus 2005.
Om 06.15 weer de slaapzak uit en de tent gepakt. Met een kopje koffie en een volle bepakking naar de auto gelopen en de weg naar huis genomen waar ik om 09.40 aankwam.

Dit jaar was het absoluut het leukste, gezelligste en beste festival dat ik tot nu toe heb meegemaakt. Hopelijk wordt het de komende edities ook zo.

Absolute hoogtepunten:- Panteon Rococo
- Queens of the stoneage
- Editors
- Pixies
- LCD Soundsystem
- De programmering van Charlie (Subways, Maximo Park, Art Brut, Blue Van en Magic Numbers)

Niet muzikale hoogtepunten waren vooral de sfeer, het weer, de vele buitenlanders dit jaar (gezellig), de nieuwe aankleding, de nieuwe videoschermen, de vernieuwde indeling en de nieuwe Charlie.

Minpunten:
- de lange rij op donderdag
- het optreden van The Prodigy
- prijs van sommige artikelen / etenswaren

6 Comments:

At dinsdag, augustus 23, 2005 8:43:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ben 't met je eens wat betreft Prodigy.

Goed, het beukt en ze krijgen het (grootste deel van het) publiek mee, maar dat hoeft nog geen garantie te zijn voor een goed optreden...
Laat Keith & Maxim eerst maar eens nuchter het podium betreden zonder overbodig te krijsen... Maar dat zal nooit gebeuren, ben ik bang. Het is routine geworden.

 
At woensdag, augustus 24, 2005 9:43:00 a.m., Blogger toolhead said...

hoi! Jij hebt ook een leuk verslag! (Ook geinig om te lezen dat we behalve muzikaal ook dezelfde culinaire smaak hebben. ;))

 
At donderdag, augustus 25, 2005 5:03:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Mooi verslag.

 
At vrijdag, augustus 26, 2005 12:46:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ik heb effe al je 3 logs gelezen. Dat is me een lang verslag tegen over die van mij (denkt: zal ik hem toch nog langer gaan maken)...
Maar goed je verslag is erg goed, maar je hebt zo te lezen niet veel geslapen, dat je zondag nog Star wars III hebt gezien, ben je er niet bij in slaap gevallen? Toen lag ik lang en breed al te pitten in mijn tentje... Wij op camping 5 werden elke dag gewekt door een luchthoorn die rond 7 uur afging door een of andere gek. De versie van No one knows was idd. erg vet.
Over de minpunten heb je gelijk.. Een broodje sate was bijv. van 3 naar 4 munten geworden ten opzichte van vorig jaar.

 
At vrijdag, augustus 26, 2005 12:49:00 a.m., Blogger Maarten said...

Ik heb inderdaad niet veel geslapen. Verreweg het minste van de groep. Ik weet nu eenmaal van mezelf dat ik weinig slaap op zo'n festival en dan kan ik beter al die tijd actief blijven dan dat ik ga proberen te slapen (dat is immers veel vermoeiender). Zodoende dus ;)

 
At vrijdag, augustus 26, 2005 8:58:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ontzettend leuk om te lezen, die Lowlands verslagen! Leuke foto's ook. Ow, en nog gefeliciteerd!

 

Een reactie posten

<< Home