woensdag, oktober 05, 2005

Fahrenheit

Vroeger was ik een echte computerspelletjes monster. Al m'n vrije tijd stak ik in spellen als Duke Numem (1 t/m 3d), Commander Keen, Sim City, Quake en Grand Prix 2. Maar naarmate ik ouder werd begon ik er minder tijd in te steken. Daarnaast begonnen de meeste ontwikkelaars de vervelende gewoonte te vertonen om de prijs van de spellen te laten stijgen en de kwaliteit te laten dalen.
Maar afgelopen maand is er een spel verschenen dat eindelijk met deze neergaande trend gebroken lijkt te hebben en ook nog m'n aandacht heeft weten te grijpen. Het gaat hier om het spel "Fahrenheit".


Het onderzoek begint

Fahrenheit laat zich het best omschrijven als een "point and click adventure" met daarin enkele actie elementen. Het spel komt geheel als een film over, mede door het zeer sterke verhaal, de goede weergave van de personages en het geweldige geluid. Daarnaast is de bediening en omgang met de personages ook heel vernieuwend.
Ook is het spel totaal afhankelijk van jouw handelen, jouw handelingen bepalen het verloop van het spel en mogelijk zelfs het einde. Zo zijn er zelfs zes verschillende eindes.

Het verhaal.
Hoofdpersoon Lucas Kayne zit te eten in een restaurant waar hij onbewust bezeten raakt van het kwaad. Tijdens z'n onderbewust zijn pleegt hij een moord op het toilet. Dan ontwaakt hij en begint het spel. Wat doe je, verstop je het lijk, was je je handen, vlucht je als een bezete of probeer je alle sporen uit te wissen.
Lucas heeft daarnaast ook nog eens de pech dat er een agent in het restaurant aanwezig is die ook van het toilet gebruik wil maken. Haast is dus geboden.



Tijdens het volgende hoofdstuk staan de rechercheurs Kate & Tyler centraal. Aan heb de taak om de moordenaar te pakken. Het bizarre is dat je naast Lucas dus ook deze twee personages bespeeld en je dus jacht maakt op een moord die je als speler zelf hebt gepleegd. Wat hierop volgt zijn vele hoofdstukken waarin het verhaal nog een aantal malen verrassende wendingen neemt.

Het is jammer dat ik het momenteel vrij druk heb met m'n studie. Anders zou ik nog meer tijd aan dit spel besteed hebben dan ik nu gedaan heb. Vooral het verhaal, de sfeer en het feit dat je allereerst probeert te achterhalen wat je karakter overkomen is en je daarnaast met twee andere karakters ook nog eens jacht maakt op deze hoofdpersoon maakt het verschrikkelijk boeiend. Je hebt af en toe zelf het idee dat je zelf gek aan het worden bent.
Dit is misschien wel het beste en vernieuwendste spel dat ik de afgelopen 5 jaar gespeeld heb.

Voor meer info, screenshots en een demo:
Fahrenheit

2 Comments:

At vrijdag, oktober 07, 2005 6:08:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Games. Ik heb er nooit wat mee gemaakt.

Maar, veel plezier met je nieuwe spel!

 
At dinsdag, oktober 11, 2005 3:31:00 p.m., Blogger SnoopS said...

Ik ben alleen van de oude spelletjes... Keen speelde ik ook :P

 

Een reactie posten

<< Home