maandag, november 14, 2005

The Frames in Tivoli Utrecht

Na wekenlang lastig te zijn gevallen door het "Frames promotieteam" van Nikki en Maartje ging ik halverwege oktober toch overstag en besloot gezellig mee te gaan naar het optreden van deze uit Dublin afkomstige band. Muzikaal kende ik ze wel een beetje door een aantal luisterbeurten van de album Setlist(2004) en Burn The Maps(2005).
Het was alweer het derde optreden van de Ieren in Nederland in twee dagen tijd, want naast dit optreden in Tivoli Utrecht speelde de band ook op de zaterdagavond op The Music In My Head en in een platenzaak in Delft.
Eerder dit jaar deden ze Nederland ook al aan, toen in de 3FM tent op Pinkpop en in een uitverkochte Paradiso.







The Frames in Tivoli







Het voorprogramma in de vrijwel uitverkochte Tivoli werd verzorgd door singer/songwriter Tracy Bonham. Deze dame die zowel gitaar als viool combineerd met zang mocht het publiek opwarmen. Dit lukte niet helemaal. De eerste paar nummers klonken wel redelijk leuk maar langer dan dat kon ik mijn aandacht er niet bij houden. Daarvoor leken de liedjes teveel op elkaar en waren ze daarnaast ook gewoon te saai.

Rond 21.30 uur betraden The Frames het podium.
Zij trokken direct fel van leer met de nummers Keepsake en Finally. Meteen is er ook de interactie tussen zanger Glen Hansard en het publiek (in dit geval alleen nog de eerste rijen), die past bij een concert van The Frames.

Het toppunt van interactie ontstond tijdens het nummer Pavement Tune waarbij het publiek en Glen Hansard samen aan het jodelen raken en dit een behoorlijke tijd volhouden. Iedereen mag
meedoen, behalve die dronken Ier die gemakshalve maar de schuld krijgt voor het valse jodelen. Via een verder goed uitgebalanceerde set wordt het beste van alle voorgaande album gespeeld (waarbij de nadruk natuurlijk op de nummers van Burn the Maps ligt). Daarnaast wordt het publiek nog getrakteerd op twee nieuwere nummers, namelijk People all get ready en het door Glen solo uitgevoerde Leave.

De band lijkt er duidelijk lol in te hebben, getuige de vrolijke gezichten van de bandleden, het enthousiasme waarmee de nummers gespeeld worden en het extra nummer waarop we tijdens de toegift getrakteerd worden. Na ongeveer anderhalf uur is het concert ten einde en verlaat het publiek Tivoli om in opperbeste stemming de Oudegracht af te wandelen.

Setlist:
Keepsake
Finally
Lay Me Down
Dream Awake
God Bless Mom
What Happens When The Heart Just Stops
People All Get Ready
Pavement Tune
Fake
Underglass
Your Face
Revelate
Friends and Foe
---------------
Leave
Star Star with Most Beautiful Widow In Town (Sparklehorse)
Fitzcarraldo


Ik vond het een erg leuk en vooral gezellige avond. The Frames maakten m'n verwachtingen meer dan waar en gaven een leuk concert weg. Hoogtepunten waren voor mij Finally, Pavement Tune en Fake. Over de band kan ik niet snel negatieve punten noemen, maar over het publiek wel. Ik snap nog steeds niet waarom je ruim 17 euro betaald om een zaal binnen te gaan om daar de hele avond te ouwehoeren. Het cafe op de hoek is qua entree gratis en misschien zijn de consumpties daar ook goedkoper en je stoort daar niemand. Tijdens een rustig nummer zoals bijvoorbeeld "Leave" was de band bijna moeilijker te verstaan dan het publiek aan de bar. En dat terwijl ik toch vrij ver vooraan stond.
Toch mocht dit de pret niet drukken, dit was voor mij dan ook de ideale afsluiting van een drukke periode qua concerten.

Gezellige groep

7 Comments:

At dinsdag, november 15, 2005 11:10:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Zeker een drukke periode van concerten! Maar wel ontzettend gaaf zeg! The Frames muziek ken ik niet zo heel goed maar wat ik ervan gehorod heb klinkt erg goed..! Leuk verslag!

 
At woensdag, november 16, 2005 3:12:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Toch nog goed dat je dat onderschrift bij de foto hebt gezet :P

 
At woensdag, november 16, 2005 7:08:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

En daarom ga ik dus naar concerten in Brussel en Keulen, daar is het publiek gelukkig is beschaafder!!!

 
At woensdag, november 16, 2005 10:42:00 p.m., Blogger SnoopS said...

Geweldig Bakkertje :) Enne, ben 't helemaal eens met Fuut, dat onderschrift was wel nodig (zo blij kijk ik niet :P)

Wat een geweldig optreden was dit :D

 
At vrijdag, november 18, 2005 4:00:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

wie is wie? :P

 
At zondag, november 20, 2005 2:40:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Nog een kleine maand met leuke concerten voor de boeg. En dan is het rond Kerst en Oud & Nieuw even rustig. The Frames wil ik ook nog wel eens zien. Gave band!

 
At zondag, november 20, 2005 7:27:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

"fel" van leer.

 

Een reactie posten

<< Home