maandag, december 19, 2005

De eindejaarslijstjes deel 2: de concerten!

In m'n vorige blog hebben jullie de gigantische lijst van concerten kunnen zien die ik dit jaar bezocht heb. Uit deze waslijst heb ik de volgende top 10 kunnen samenstellen. Een leuke gevarieerde lijst, waarvan ik aan het begin van het jaar niet had kunnen inschatten dat deze lijst er zo uit zou gaan zien.

10 The Frames Tivoli - Utrecht
Na lang aandringen van de dames Nikki en Maartje van het "Frames promoteam" heb ik besloten om deze band eens te leren kennen en zelfs een kaartje te kopen voor het concert. Dit bleek een hele goede set want ik kreeg in de Tivoli een heel mooi, sfeervol en enthousiast concert voorgeschoteld.

9 Turin Brakes Melkweg - Amsterdam
Als voorprogramma van Travis vond ik dit al een heerlijke band, en op Lowlands 2003 speelden deze heren ook weer heerlijk. Het was daarom ook geen moeilijke keuze om naar de Melkweg af te reizen. Turin Brakes speelden de beste nummers van de drie albums waardoor het een feest van herkenning werd.

8 Editors Melkweg - Amsterdam
Editors braken dit jaar door met het album "The Back Room" en zette op Lowlands ondanks alle pech een sterk optreden neer. Alle reden dus om naar de Melkweg af te reizen en ze nog maar eens aan het werk te zien. Deze keer speelden ze absoluut de sterren van de hemel. Een strakke setlist en een goeie dosis aan enthousiasme lieten me een uur lang geboeid naar het podium kijken.

7 Franz Ferdinand HMH - Amsterdam
Zingen, springen en dansen. Franz Ferdinand is de band bij uitstek die een kille zaal als de Heineken Music Hall in een paar seconden kan omtoveren in een feestzaal. En dat deden ze dan ook. "Take me out" en "The dark of the matinee" waren weer een waar feest, maar de liedjes van het nieuwe album deden het ook erg goed bij het publiek.

6 Queen of the Stoneage Lowlands - Biddinghuizen QOTSA tijdens Rockin Park was een deceptie, op Rock Werchter viel het opnieuw tegen. Toch besloot ik om ze op Lowlands opnieuw een kans te geven. Driemaal is immers scheepsrecht. Deze keer werd ik dan ook niet teleurgesteld, de Alpha trilde op zijn grondvesten. De band was deze keer energiek en erg gemotiveerd om er een goed concert van te maken. Absoluut een van de hoogtepunten van deze editie van Lowlands.

5 Black Rebel Motorcycle Club Melkweg - Amsterdam


Howl was voor mij een van de beste albums van het afgelopen jaar. En ook live lieten deze rebels weer een geweldige indruk na. Een set die bijna twee uur lang was, de arrogantie die verdwenen was en de grote variatie in de nummers zorgen voor een prachtige avond.

4 Interpol Rock Werchter



Tijdens Rockin Park was Interpol leuk, tijdens Werchter waren ze geweldig. Een uur lang gesprongen, gezongen en geklapt. Helaas moesten de heren de toegift laten lopen omdat de bassist ziek was (hij zat al een hele tijd achter de boksen te spelen).
Maar het kleine uurtje dat ze wel speelden was echt fantastisch.

3 Oasis Heineken Music Hall


Na al die jaren kon ik eindelijk eens de Gallaghers in het echt zien. En het werd echt een fantastische ervaring. Meeschreeuwen bij Live Forever, springen bij "Cigarettes and Alcohol" het kon allemaal. Vreemd genoeg was het toch niet goed genoeg voor de nummer 1 positie.

2 Elbow Music in my head, Paard van Troje - Den Haag


The Music In My Head was een heel leuk festival, met een fantastische afsluiter in de vorm van Elbow. De tweede band uit Manchester die in m'n lijstje staat. Ze speelden een prachtige uitgebalanceerde set. Luisteren naar "New Born", meezingen met "Forget Myself" of gewoon ademloos toekijken naar "Leaders of the free world". Guy Garvey en z'n mannen boeiden werkelijk van begin tot het einde. Hopelijk aankomend jaar in de Paradiso!

1 Sufjan Stevens Paradiso - Amsterdam



Een hele verrassende nummer 1, dat is Sufjan voor mij ook. Op het laatste moment heb ik nog een kaartje gekocht voor dit optreden (aan de ene kant na lang aandringen van Nikki, aan de andere kant uit nieuwsgierigheid). Maar tijdens het optreden klopte het gewoon allemaal. De muziek was betoverend, het publiek geweldig (zo muisstil), het geluid was zo zuiver en de show was geweldig. Niet alleen Sufjan bleek uitermate getalenteerd te zijn, dit gold ook voor z'n begeleidingsband. Een hele verrassende maar zeker terrechte nummer 1 dus.

2 Comments:

At donderdag, december 22, 2005 2:07:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Bij 6 van de 10 concerten was ik ook. :)
Mooi lijstje Maarten. Ben blij dat je na lang aandringen van mij toch nog bent meegeweest naar Sufjan Stevens. Geniaal concert was dat.

 
At donderdag, december 22, 2005 3:19:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

dat klote-Elbow ook altijd.

 

Een reactie posten

<< Home