maandag, december 05, 2005

Eindejaarslijstje, mijn album top 30

2005 was voor mij een mooi jaar op muzikaal gebied. Een jaar waarin ik veel nieuwe bandjes heb leren kennen, een recordaantal optredens heb gezien en een grote hoeveelheid albums heb weten te verzamelen.

Aan het einde van het jaar horen dan ook de eindejaarslijstjes te komen. De eerste van een drietal is mijn album top 30.

30. David Gray - Life in Slowmotion
29. The Raveonettes - Pretty in black
28. Starsailor - On the outside
27. Foo Fighters - In your honour
26. Clor - Clor
25. LCD Soundsystem - LCD Soundsystem
24. Sons and Daughters - The repulsion Box
23. KT Tunstall - Eye to the telescope
22. Queens of the Stoneage - Lullabies to paralyze
21. Kaiser Chiefs - Employment


20. Athlete - Tourist

Alweer het tweede album van dit viertal uit London. Helaas niet zo fris en verrassend als Vehicles and Animals. Een aantal nummers is zeer overtuigend, helaas geldt dit niet voor het hele album. Daarvoor klinkt het allemaal iets te veel hetzelfde.

19. The Magic Numbers - The Magic Numbers
Heerlijk liggend in het gras met een biertje op Lowlands was m'n eerste ervaring met deze band. Lieve luisterliedjes, en dat een album vol.

18. Doves - Some Cities
Lowlands moesten ze helaas afzeggen, gelukkig lieten Doves dit album na. Mooi album van een goede band die mooi in het lijstje van Coldplay, Elbow en I Am Kloot past.

17. The Frames - Burn the maps
Ook een bandje dat ik dit jaar echt bewust heb leren kennen. En met dit album leverden ze weer een sterk album af. Rock maar met Ierse invloeden, sowieso een combinatie waar ik altijd erg blij mee ben.

16. I Am Kloot - Gods & Monsters
Gewoon weer een goede cd van deze Mancunians. Mooie sfeervolle songs, heerlijk om huiswerk bij te maken. :)

15. Franz Ferdinand - You could have it so mucht better with Franz Ferdinand
De opvolger van een sterk debuut. En ook met dit album is weinig mis. Sterker nog, ik vind hem juist leuker. Iets diverser en daardoor waarschijnlijk een langere houdbaarheidsdatum.

14. Supergrass - Road to Rouen
Een nieuwe Supergrass met een iets andere sound dan zijn voorganger. De single St. Petersburg steekt met kop en schouders boven de andere nummers uit. Maar al met al is deze cd heerlijk, alleen wel iets tekort.

13. The Subways - Young for eternity
Een verrassend sterke debuut plaat voor dit jonge Engelse bandje. Sommige nummers bruisen van energie en doen sterk aan Nirvana denken, andere nummers zijn wat stiller en meer ingetogen. Een erg leuke cd die ik dit jaar vaak en met veel plezier gedraaid heb.

12. Oasis - Don't believe the truth
Met deze plaat sluit Oasis een aantal moeizame jaren af en keren ze terug naar hun roots. Het is dan wel geen Definitely Maybe geworden maar wel een hele degelijke cd.

11. Coldplay - X & Y
Alweer het derde album van Chris, Will, Johnny en Guy. Een album dat grootser en sfeervoller klinkt dan zijn voorgangers en ook een plaat waar de band definitief "groot" mee is geworden. Helaas geen Parachutes maar wel een mooie cd.

10. Turin Brakes - Jackinabox

Jackinabox is alweer het derde album van Turin Brakes en sluit naatloos aan bij het eerdere werk. De Turin Brakes laten opnieuwe horen waar ze goed in zijn, namelijk mooie luisterliedjes maken op de akoestische gitaar.



9. dEUS - Pocket Revolution

Tom Barman en co (zo mag je dEUS toch wel noemen) hebben er lange tijd over gedaan om dit album uit te brengen. Gelukkig blijkt deze tijd wel besteed, want het is een heel mooi album geworden. Bad Timing is m'n favoriete nummer.



8. Kashmir - No balance Palace

Ruim een jaar terug werd deze band me al aangeprezen, toen heb ik er echter nooit iets mee gedaan. Om deze plaat kon ik echter niet heen en heb me dus maar aan een luisterbeurt gewaagd. En na die ene volgde er meerdere, dit album blijkt namelijk verslavend te zijn.



7. The Mars Volta - Frances the mute

Muziek van The Mars Volta valt nauwelijks te omschrijven, daar waag ik me dus ook maar niet aan. Wat ik wel kan zeggen is dat Frances the mute weer een sterk album van ze is. Vooral het ruim 30 minuten durende Cassandra Gemini blijft iedere keer weer een genot om naar te luisteren.



6. Editors - The back room

Het Engelse antwoord op Interpol, en een sterk antwoord. Een erg leuk en mooi album dat me tot nu toe nog niet is gaan vervelen. Net niet top genoeg voor een top 5 positie maar wel een sterk debuut. Op 30 januari ga ik ze nog maar eens (3e keer) in het echt bekijken.



5. Sufjan Stevens - Come on and feel the Illinoise

Na m'n eerste luisterbeurten kon het me niet bekoren, maar het album bleek een groeier. Op een verrassende en frisse manier neemt Sufjan Stevens je meer naar de staat Illinoise en bezingt deze, geheel volgens zijn eigen kijk. Zo worden ondermeer Superman en een seriemoordenaar op een schitterende wijze bezongen.



4. Sigur Rós - Takk

Luister naar Glosoli, Milano of Hoppipola en oordeel zelf. Het ene moment ingetogen, het volgede moment bombastisch. Je droomt er absoluut heerlijk bij weg. De titel "De Ijslandse Radiohead" is echt te kort door de bocht, Sigur Rós is veel meer dan dat.




3. The Arcade Fire - Funeral


Hoort deze cd nu bij 2004 of toch bij 2005. Voor mij echt 2005, aangezien ik deze band dit jaar pas leerde kennen. Een beetje vreemd, maar heel lekker. Zo valt dit album, van een band dit bouwhelmen als slaginstrument gebruikt, het best te omschrijven.



2. Black Rebel Motorcycle Club - Howl

Het leek even mis te gaan met deze band uit Californie, maar na geruzie (zowel binnen de band als met de platenmaatschappij) kwamen de heren met Howl op de proppen. Een cd die op het eerste gehoor een nieuwe weg lijkt in te slaan maar na een paar luisterbeurten vooral als een logisch vervolg klinkt.



1. Elbow - Leaders of the free world

Meezingen met "Forget myself", meehuilen met "Great expactations" of gewoon heerlijk luisteren naar "The Stops". Het kan allemaal met dit album, dat heel erg compleet is. Mededaarom het album van het jaar voor mij.

8 Comments:

At woensdag, december 07, 2005 6:50:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Poeh... veel cd's zeg.

 
At woensdag, december 07, 2005 7:32:00 p.m., Blogger Maarten said...

Ach, het valt nog wel mee. Ik had er met gemak een top 40 of zelfs top 50 van kunnen maken. :P

 
At woensdag, december 07, 2005 8:01:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Dat lijstje ziet er zeker goed uit!

 
At woensdag, december 07, 2005 10:24:00 p.m., Blogger Maarten said...

:P

KT Tunstall heeft gewoon een ideaal cd'tje opgenomen om tentamenstof bij door te nemen. En die cd'tjes zijn ook hard nodig.

Raveonettes hadden zeker wat hoger kunnen komen als ik er iets meer naar geluisterd had.

 
At donderdag, december 08, 2005 11:08:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Soepel lijstje hoor, maar KT Tunstall mocht wel wat hoger en dan graag QOTSA graag paar plekken lager 0;)

 
At zaterdag, december 10, 2005 9:46:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

leuk lijstje hoor, op sommige punten komt het wel overeen met mijn lijst (wat nog komt)

 
At dinsdag, december 13, 2005 2:25:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik mis wat van Ryan Adams ;)

Mooie lijst verder :Y

 
At zaterdag, december 17, 2005 10:13:00 p.m., Blogger Jop said...

Mwah, mwah;) Veel ervan moet ik nog eens wat uitgebreider gaan checken:)

Groetjes!

 

Een reactie posten

<< Home