dinsdag, december 13, 2005

Franz Ferdinand: zingen, dansen en springen in de Heineken Music Hall

Franz Ferdinand & The Rakes (support)
Heineken Music Hall, 11 december 2005

Franz Ferdinand kan met gemak de band van het jaar 2004 genoemd worden. In dit jaar leverden ze niet alleen een ijzersterke debuutplaat af ook groeiden ze van klein bandje uit tot publiekstrekkers van grote festivals als Rock Werchter en Lowlands. Met het nieuwe album “You could have it so much better” bewezen deze Schotten dat hun prestatie in 2004 geen toeval was.

Het opvallend gemengde publiek (jong en oud) werd opgewarmd door The Rakes, een eveneens Britse band die zowel qua voorkomen als qua muziek erg veel van Franz Ferdinand wegheeft. De liedjes zijn echter iets rauwer en misschien daardoor minder aanstekelijk. Toch weten ze zeker op de eerste rijen het publiek al flink in beweging te krijgen. De af en toe belachelijke danspasjes van de zanger hebben hier zeker aan bijgedragen.


Nick McCarthy en Alex Kapranos van Franz Ferdinand

Een paar minuten na negen uur betreden de heren van Franz Ferdinand het podium en weten het publiek meteen aan het dansen te krijgen met de nummers “This boy” en “Come on home”. Maar de zaal komt pas echt los wanneer de single “Do you want to” wordt ingezet. De rest van de set is een is een leuke afwisseling van nummers van beide albums. Er is zowaar gelegenheid om naast het springen en het dansen ook tijd om te genieten van de iets meer ingetogen liedjes als “Walk away” en “Eleanor put your boots on”. Hiermee bewijst Franz Ferdinand dat zij ook live meer in hun mars hebben dan alleen de aanstekelijke hoekige gitaarliedjes die we tot nu toe van ze gewend zijn.

De Schotten voelen zich weer zichtbaar op hun gemak in Amsterdam. Bij zijn inleidende praatje voor “Take me out” refereert zanger Alex Kapranos zelfs nog naar London Calling, hun eerste optreden in Nederland. Ook mogen de roadies met de band meespelen, wat tijdens The Outsiders zelfs drie drummers oplevert. Na iets minder dan negentig minuten wordt het optreden afgesloten met “This Fire” waarbij nog eenmaal de voetjes van de vloer gaan.

De sfeer was bij dit optreden misschien iets minder uitgelaten dan bij de eerdere optredens van de band, toch was het wederom een feest. Dat het optreden wat aan de korte kant was mocht daarom de pret zeker niet drukken.

Setlist
This Boy
Come On Home
Do You Want To
Auf Achse
I'm Your Villain
The Dark Of The Matinee
The Fallen
Walk Away
Eleanor Put Your Boots On
Take Me Out
Darts Of Pleasure
You could have it so much better
40 Ft
Michael
------------------------------------------
Jacqueline
Evil And A Heathen
The Outsiders
This Fire

3 Comments:

At donderdag, december 15, 2005 11:55:00 a.m., Blogger Maarten said...

Dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik heb nog niet heel veel gezien. Eigenlijk alleen op Lowlands vorig jaar. Tijdens Werchter stond ik net buiten de tent, London Calling was ik niet en Lowlands dit jaar stond ik bij een andere band te kijken. Ook in de HMH was ik vorig jaar niet aanwezig.

Dus het moest er maar weer eens van komen.

 
At donderdag, december 15, 2005 1:55:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

ik ben jaloers! en niet een beetje, nee, een beetje veel! die foto komt mij heel bekend voor ;)

en wederom een leuk verslag

 
At donderdag, december 15, 2005 9:54:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Franz Ferdinand, gaaf! Ik was helaas te laat voor een kaartje. En, klonk het drummen van de roadies nog een beetje? :)

 

Een reactie posten

<< Home