dinsdag, juli 25, 2006

M’n Ierland trip 2006 – Part 1

Na het succes van onze vakantie in county Kildare van vorig jaar besloten we (Jordy, Marjolijn, Arno en ik) om dit jaar opnieuw Ierland te bezoeken. County Cork werd dit jaar ons doel en na enig zoekwerk werden er een geschikt huisje en een geschikte vlucht en auto gevonden. In de komende drie blogjes doe ik met woord en foto verslag van deze reis. Hier volgt deel 1, een beschrijving van de eerste twee dagen van de vakantie.

Dag 1, zaterdag 15 juli
Rond de klok van 07.00 uur klonk de ijsverkopersbel van de auto van Jordy’s vader en bracht ik m’n spulletjes naar de auto. Na een snelle rit kwamen we op Schiphol aan waar het behoorlijk druk was. Er was weer eens een computerstoring geweest en het inchecken had dus wat vertraging opgelopen. Na een electronische check-in (mooi systeem is dat) en een korte pauze voor een broodje begaven we ons naar gate d28 waar vlucht EI0841 van Air Lingus al op ons stond te wachten.

Onze Renault Laguna

Om 10.40 lokale tijd kwamen we, na een heerlijk rustige vlucht, aan op het vliegveld van Cork alwaar we snel ons bagage konden ophalen. Ook in Ierland bleek het prima weer, het kwik lag even boven de 25 graden.
Bij autoverhuur Avis kregen we tegen een kleine extra vergoeding per dag een luxere auto mee dan geboekt. Een vrij nieuwe Renault Laguna met elektronisch bedienbare ramen, airco en dakraam. Aan beenruimte en comfort dus geen gebrek tijdens de vele autoritjes die we zouden maken.

Ivy Bridge Farm

Eenmaal op de grote weg begon het zoeken naar ons verblijf voor deze week, “Ivy Bridge Farm”, eigendom van de familie O’Sullivan. Na even de boodschappen gehaald en de koffers uitgepakt. Was het tijd om onder het genot van een Smithwicks biertje lekker de eerste avond te relaxen.

Dag 2 – zondag 16 juli
Op de tweede dag in Ierland was het weer prima weer. Een strakblauwe lucht en temperaturen boven de 30 graden. Een mooie dag om een bezoek te brengen aan de toeristische trekpleister Blarney Castle, het kasteel waar de bekende Blarney Stone te vinden is. Volgens de legende krijgt de persoon die deze steen kust de gave om te praten als brugman.

Blarney Castle

Aangezien de Ieren overal studentenkorting geven kwamen we allemaal tegen half geld binnen (hey, we blijven Nederlanders) en brachten we eerst een bezoek aan de tuinen en het bos rondom het kasteel. In het kasteel bleek het nog een flinke klim naar de steen, deze lag namelijk helemaal op de bovenste verdieping. De lange klim op de steile wenteltrapjes, vooral voor Arno toch wat te lang, bracht ons langs de vele vertrekken in het kasteel. Dat je zo lekker rond kon dolen was een leuke ervaring. Eenmaal boven aangekomen genoten we van het uitzicht en liepen we langs de bekende steen.

Na Blarney Castle reden we door naar Fota Island, op dit eiland ligt het pitoreske havenplaatsje Cobh, dat lang geleden bekend stond als Queenstown. Het stadje, dat vroeger een belangrijke havenplaats was van Cork en een aanlegplaats was voor de grote schepen naar en uit Amerika, doet nu vooral dienst als toeristenplaats. Het kent ook genoeg historie, zo was het de laatste havenplaats van de Titanic en zijn er vlak voor de kust meer dan duizend mensen omgekomen toen de Lusitanie door een Duitse torpedo tot zinken werd gebracht.

Het hart van Cobh
In het Queenstown Heritage Centre wordt dan ook veel aandacht geschonken aan deze scheepsrampen, net als aan de Ierse emigratie naar Amerika. Het stadje zelf is ook erg leuk om te bezoeken. Een mooie boulevard met in allerlei kleuren geschilderde huisjes, palmbomen en de prachtige St. Colman’s Kathedraal die over de stad uitkijkt.

3 Comments:

At dinsdag, juli 25, 2006 5:38:00 p.m., Blogger SnoopS said...

Informatief blogje zeg! :) Misschien moet je es Ierlandgids worden ;) :P

At dinsdag, juli 25, 2006 7:46:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hey, ziet er goed uit zeg :) We wachten op de rest... ;)

At dinsdag, juli 25, 2006 10:16:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Twee jaar geleden ook in Ierland geweest. Cork viel ons eigenlijk als stad(je) wat tegen, weinig sfeervol... Wat vond jij van Cork?