woensdag, juli 26, 2006

M’n Ierland trip 2006 – Part 2

Het tweede deel van mijn reisverslag gaat over dag drie tot en met zes. Op deze dagen zijn we vrij fanatiek aan het rondreizen geweest. Natuurschoon, historie en cultuur stonden hierbij centraal.

Dag 3 – maandag 17 juli
Deze maandag zijn we vroeg opgestaan en al rond 09.00 uur met de auto vertrokken in de richting van Killarney om daar te beginnen aan de “Ring of Kerry”, een ruim 180 km lange rondrit door county Kerry, ten Westen van county Cork,. Een rondrit over wegen vaak net breed genoeg om elkaar te passeren. Onze gastvrouw had ons al afgeraden om deze rit zelf te ondernemen en met een rondtour mee te gaan maar natuurlijk waren we zo eigenwijs deze goede raad niet op te volgen en hem wel te rijden. County Kerry is een schiereiland in de Atlantische oceaan en kent een prachtig landschap met vele meertjes, kliffen en bergen tot wel ruim 900 meter hoog. Aangezien het weer prachtig weer was (met temperaturen ruim boven de 30 graden) leken het ons prima omstandigheden om de rit te maken.

Ladies View, The Lakes of Killarney

Het startpunt lag dus in Killarney, even buiten dit plaatsje, dat echt een toeristisch oord is, liggen de Lakes of Killarney en groot natuurgebied. Omdat we er al een lange rit naar Killarney op hadden zitten (ongeveer anderhalf uur) besloten we hier even een wandeling te maken en aan de rand van het meer een broodje te eten. Na een goed half uur vervolgden we onze rit de bergen in naar onze volgende stop, Ladies View. Een hoog punt op de flank van een berg met een prachtig uitzicht over de Lakes of Killarney. De tweede tussenstop was Moll’s Gap, opnieuw een uitzichtspunt deze keer over een dal. Via de plaatsjes Kenmare en Sneem vervolgenden we onze rit, de bergen werden inmiddels ingewisseld voor een meer bebost gebied langs de kust en af en toe mooie uitzichten over het water. Even na het dorpje Castlecove vonden we een prachtige baai met daarin een mooi strandje.

Het strandje bij Castlecove

Een prachtige plek dus voor een pauze en een verfrissende duik. In het prachtig blauwe en niet eens hele koude water hebben we dan ook even lekker gezwommen. Even verderop lag opnieuw een prachtig uitzichtspunt over vele groene weilanden, een baai en uiteindelijk de Atlantische Oceaan met daarin The Skelligs (eilandengroepje).

Prachtige vergezichten

Dat de Ierse wegen niet op deze temperaturen berekend zijn bleek ook maar vaak genoeg, vele wegen hadden te kampen met smeltend asfalt. Via de plaatsjes Waterville, Cherciveen en Killorglin eindigden we ruim zeven uur na vertrek weer in Killarney waar we gezellig in de pub Irish Stew en Fish & Chips zijn gaan eten.

Dag 4 – dinsdag 18 juli
Na de lange en inspannende dag van maandag besloten we dinsdag lekker even uit te slapen en daarna een beetje in de buurt te blijven.

Kinsale, gezien vanaf Charles Fort

Het weer was weer super, een strakblauwe lucht en opnieuw temperaturen die ruim boven de 30 graden lagen. De keuze viel op het schilderachtige havenplaatsje Kinsale en het daarbij liggende Charles Fort.
Het fort, dat door de Engelsen gebouwd is als bescherming tegen onder meer de Ieren, Spanjaarden en Fransen en is pas sinds 75 jaar buiten gebruik is zat weer vol historie en verhalen maar bood ook mooie uitzichten, ondermeer op de Oceaan en de haven.

Een deel van het gigantische fort

Na ons bezoek van het fort werd het tijd om wat te gaan eten, we besloten om Fish & Chips te halen en dit in het parkje op te eten. Na deze flinke hap gingen we opzoek naar een mooie plek om te gaan zwemmen.
Via smalle (berg)weggetjes kwamen we uiteindelijk bij “Head of Kinsale” en klein schiereiland in de Atlantische Oceaan met een aantal indrukwekkende kliffen en rotspartijen. Even verderop bleek er een prachtig breed strand te liggen. Na een snelle maar onhandige omkleedpartij bij de auto namen we een duik in het ijskoude water. Echt lekker zwemmen kwam er daardoor niet van en de prik van een kwal die ik kreeg hielp er ook niet echt bij. Toch waren we lekker opgefrist.

Kliffen bij Head of Kinsale

Dag 5 – woensdag 19 juli
Op woensdag kwam er een eind aan het supermooie weer en werd het wisselvalliger en (gelukkig) iets koeler, maar met ongeveer 25 graden hadden we nog steeds geen klagen natuurlijk. We besloten de stad Cork te bezoeken. Na heel makkelijk een parkeerplaats te hebben gevonden in het centrum maakten we eerst een wandeling over de hoofdstraat van de stad, The Grand Parade, helaas bleek dit een bouwput te zijn en liepen we via de oude Engelse markt naar de andere kant van de stad. Na een kort bezoek aan de HMV (cd winkel) staken we de River Lee over in de richting van de St. Anne’s Church en de Shandon Bells.

The Shandon Bells

Deze kerktoren is voor het publiek te beklimmen en geeft een mooi uitzicht over de stad Cork. Op weg naar boven was het verplicht om oorbeschermers te dragen vanwege de klokken. Aangezien het publiek ook het carillon mag bespelen, wat wij dan ook gretig gedaan hebben, is dit geen overbodige luxe. Helaas leek de stad Cork van boven ook niet al te aantrekkelijk waardoor we besloten de stad verder te laten wat het is en naar een andere plaats te gaan.

Dit werd Midleton, de plaats waar de grote Old Midleton Distillery gevestigd is, een Ierse Whiskey fabriek van de firma Jameson. Tijdens onze vorige vakantie hebben we het Jameson museum in Dublin al bezocht, dus deze keer konden we ook niet achterblijven.

Old Midelton Distillery

In het gigantische complex bestaande uit grote hallen, schuren, warenhuizen, de grote ketels en een mooie oude watermolen kregen we een mooie indruk hoe het productie proces tot vijfentwintig jaar geleden in zijn werk ging. Ook vingen we een glimp op van de nieuwe fabriek die even verderop lag. Natuurlijk werd de rondleiding besloten met een glas Jameson Whiskey.

2 Comments:

At donderdag, juli 27, 2006 1:23:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

gaaf verslag hoor :)

en prachtige foto's!

At vrijdag, juli 28, 2006 10:02:00 p.m., Blogger SnoopS said...