donderdag, december 21, 2006

Eindejaarslijst 2006 - De Concerten

Met de concertenlijst post ik alweer het derde en laatste deel van dit drieluik, de Eindejaarslijstjes. Qua concerten was 2006 een erg sterk jaar. Ik had dit jaar de luxe om een lijst te maken uit ongeveer 90 optredens (voorprogramma's niet meegerekend). Dit waren er iets minder dan vorig jaar, een daling die vooral te maken heeft gehad met het verkiezen van Haldern boven Rock Werchter. Een keuze waar ik zeker geen spijt van gehad heb.

Ik ben tot de volgende top 25 gekomen.
De top zeven steekt zich duidelijk af van de rest, de nummers 8 tot en met nummer 16 zijn zo goed als gelijkwaardig aan elkaar en vallen allen nog in de categorie van hele sterke concerten.


Top 25
25.Bromhead Jacket - London Calling#2
24.Wolfmother - Lowlands

23.Kashmir - Paradiso
22.James Dean Bradfield - Haldern
21.The Zutons - Haldern

20.Razorlight - LowLands
19.Snow Patrol - LowLands
18.The Frames - LowLands

17.Guillemots - Tivoli
16.The Frames - Melkweg

15.Richard Ashcroft - Paradiso
14.Editors - Paradiso
13.The Kooks - London Calling#1

12.The Dears - Melkweg
11.The Veils - Paradiso


10. I Am Kloot - Melkweg
I Am Kloot liet in de Melkweg zien een van
de fijnste luisterbands van de laatste jaren te zijn. In een lang, maar heerlijk, optreden kregen wij als publiek 24 (waarvan er ongeveer 9 nieuw waren) voorgeschoteld.

9. Johan - Manifesto Hoorn
Een prachtig concert in de oude woonplaats van zanger Jacco. Dit gegeven, plus de aanwezigheid van veel familie waaronder zijn eigen moeder, motiveerde de band tot op het bot. Het concert kende een heerlijke set waarbij alle drie de albums van de band evenwichtig aan bod kwamen.

8. Radiohead - Heineken Music Hall (09-05-2006)
Mijn eerste keer Radiohead en ik vond het p
rachtig.De visuals waren prachtig en ook speelde de band veel leuke nieuwe nummers afgewisseld met vrijwel al mijn favoriete nummers. Helaas ging er tijdens dit optreden het een en ander mis, anders was het vast nog hoger geeindigd.

7. Elbow - Melkweg
Alweer mijn tweede keer Elbow binnen een half jaar en opnieuw bijzonder goed. Mooie ingetogen liedjes afgewisseld met het nodige bombast. Elbow was de perfecte afsluiter van een prachtige zomerdag. Dat deze heren uit Manchester maar vaker terug mogen komen.

6. Sufjan Stevens - Paradiso
Zijn vorige optreden in Paradiso was fantastisch en eindigde vorig jaar dan ook terecht op de eerste plaats in mijn ranglijst. Ook zijn laatste optreden was weer heel goed maar miste ondanks de prachtige liedjes en aankleding net dat beetje magie.

5. Guillemots - LowLands
Guillemots brak, in amper drie kwartier, met haar muzikale chaos de Lima-tent tot de grond toe af. Muzikale chaos ja, zo kan je een optreden waarbij niet alleen instrumenten maar ook een typemachine en een accuboor gebruikt worden best omschrijven. Daarnaast was het nog eens een zeer aanstekelijk optreden dat bol stond van het enthousiasme. Dat liet zich het beste blijken toen de werkelijk de gehele tent los ging op een nog gloednieuw en onbekend nummer. Kortom een terecht hoogtepunt van dit concertjaar. En nu heb ik niet eens bonuspunten gegeven voor de bassiste.
Wink


4. The Decemberists - Paradiso
In mijn albumlijst van dit jaar gooit de band hoge ogen met hun nieuwe album. Maar het concert dat nog bij het vorige album 'Picaresque' hoort was afgelopen mei steengoed. In een voor driekwart gevulde Paradiso gaf de band een prachtig en bijzonder aanstekelijk optreden. Interactie met het publiek was volop aanwezig. Van meespelen met de band tot het handenschudden met je buurman/-vrouw.


3. Muse - Brabanthallen

Mijn enige stadionconcert van dit jaar, en wat voor een. Muse wist me van begin tot eind te boeien. Een pakkende set, helaas zonder nummers van 'Showbiz' maar wel met 'Citizen Erased' en 'Hoodoo'. De prachtige lichtshow en de gezelligheid maakten het af.

Foto van Staralfur

2. Belle & Sebastian - Lowlands
Door geld gebrek moest ik het concert in Paradiso helaas laten schieten maar na het optreden op Lowlands brak het gevoel van dit gemis pas goed door. De perfecte popliedjes van de band klonken in de Grolsch, die ze qua sfeer bijna tot huiskamer om wisten te toveren, prachtig. De podiumpresentatie en interactie was ook nog eens heel vermakelijk.



1. Radiohead - Heineken Music Hall (28-08-2006)
Drie maanden na mijn eerste keer Radiohead volgde de tweede keer, en deze keer wel foutloos. De band was zichtbaar blij weer in een zaal te staan na alle festivals en lieten dit dan ook maar al te graag blijken. Ook bestond het optreden uit een heerlijke set (met 'How To Dissappear Completely' en 'Like Spinning Plates', die nog eens tot in de puntjes verzorgd werd uitgevoerd. Het werd daardoor een werkelijk wonderschoon concert dat menigmaal voor kippenvel gezorgd heeft.

2 Comments:

At donderdag, december 21, 2006 9:27:00 p.m., Blogger Joost said...

Mooie nummer 1 :P

 
At donderdag, december 21, 2006 9:30:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Mooi lijstje hoor... Ik ben wel een beetje jaloers dat je 2 keer naar Radiohead bent geweest ;)

 

Een reactie posten

<< Home