zaterdag, december 09, 2006

Eindejaarslijst 2006 - De Singles

De laatste weken van 2006 zijn alweer aangebroken en dus is het tijd voor de eindejaarslijstjes. Ik maak er dit jaar drie. Een lijstje voor de beste concerten van dit jaar, een lijstje voor de beste albums en een lijst voor de beste singles van dit jaar.

2006 was wat mij betreft een redelijk goed jaar qua singles, in deze top 20 staan de nummers die mij het meest zijn bijgebleven.

20. Franz Ferdinand - The Fallen
19. The Magic Numbers - Take a Chance
18. a balladeer - Swim With Sam
17. Wolfmother - White Unicorn
16. The Raconteurs - Steady As She Goes
15. Johan - She's Got A Way With Man
14. Muse - Starlight
13. The Frames - Falling Slowly
12. Kasabian - Empire
11. The Zutons - Why Don't You Give Me Your Love
10. Razorlight - In The Morning
9. Mystery Jets - You Can't Fool Me Dennis
8. Artic Monkeys - The View From The Afternoon
7. Kasabian - Shoot The Runner
6. The Veils - Advice For Young Mothers To Be

5. Damien Rice - 9 Crimes
Dit jaar heb ik de muziek van Damien Rice voor het eerst echt leren kennen en zodoende was ik net op tijd klaargestoomd voor zijn nieuwe cd en single. '9 Crimes' is het openingsnummers van '9', het tweede album van de Ierse Singer/Songwriter en werkelijk een juweeltje. Als dit nummer iets eerder was uitgekomen was hij misschien wel hoger in de lijst geeindigd, want het is ook nog eens een 'groeier'.

4. Snow Patrol - Chasing Cars
Dat de bandleden van Snow Patrol weten hoe ze goede liedjes moeten schrijven bewezen ze al met 'Run'. 'Chasing Cars' zit misschien nog wel beter in elkaar dan het eerst genoemde nummer. het is aanstekelijk en ontroerend tegelijk en ligt daarbij nog eens heerlijk in het gehoor.

3. Guillemots - Trains to brazil
Guillemots is wat mij betreft de beste nieuwe band van het afgelopen jaar. Zo leverden ze onder meer de schitterende 'From The Cliffs Ep' en het album 'Through The Windowpane' af. Op beide schijfjes staat de single 'Trains To Brazil', een pakkend en vooral vrolijk liedje.


2. Muse - Supermassive Blackhole
Met Supermassive Blackhole heeft Muse een dijk van een nummer afgeleverd. Deze keer geen rock-plaat maar zowaar een echte dansplaat. In het nummer, dat geinspireerd is op de discoscene van New York, werpt Matt Bellamy zich op als nieuwe Prince door het gehele nummer met kopstem te zingen. De snerpende gitaarriffs en stampende basspartijen maken het nummer af. Een supermassive nummer, maar helaas net niet goed genoeg voor de eerste positie.


1. Belle & Sebastian - The Blues Are Still Blue
Want de eer van beste single van 2006 gaat naar Belle & Sebastian. Het gezelschap uit Glasgow liet met dit liedje zien dat het maken van het perfecte popliedje toch echt mogelijk is.

3 Comments:

At zaterdag, december 09, 2006 7:05:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

I left my homework in the launderette
I got a letter from my mamma which my stoopid dog has ate
I hid behind the fence
Here comes the deputy head with the bark of a bulldog
He's not making much sense


:D Mooi lijstje hoor! Vooral in de top 5 kan ik me goed vinden :)

 
At zaterdag, december 09, 2006 7:16:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Mooi lijstje hoor :)

Jouw nummer 3 staat bij mij op 1 ;)

 
At zondag, december 10, 2006 11:43:00 a.m., Blogger SnoopS said...

Dat verrast me dan weer niet zo, Anneke :) En is wel een leuke top 5 hoor :)

 

Een reactie posten

<< Home