zaterdag, augustus 04, 2007

Reisverslag Studiereis 2007: Dublin (4)

Donderdag 26 juli

Donderdag is alweer de laatste echte Dublin dag. Aangezien ons onderzoek woensdag echt afgerond is hebben we de gehele dag voor ons zelf. We besluiten de stad te verlaten en met de DART (Dublin Area Rapid Transport) de Dublin Bay te verkennen. Na wat gestuntel met de kaartautomaat lukt het ons uiteindelijk om voor 12 euro een kaartje te kopen waarmee we samen onbeperkt kunnen treinen. Vanaf station Tara Street nemen we allereerst de trein richting de noordkant van de baai waar het havenstadje Howth ligt. Ondanks alle regen onderweg blijkt het daar droog en zonnig te zijn, perfect dus. Het plaatsje kent een lange zee pier van waaraf je een prachtig uitzicht hebt op de Ierse zee en een klein eilandje voor de kust. Dankzij de wisselende weersomstandigheden ziet het er allemaal prachtig uit. Helaas kunnen we er niet al te lang van genieten vanwege een opkomende regenbui, we halen nog net op tijd het dorp om te kunnen schuilen. Wanneer het weer droog is beklimmen we een heuvel om vanaf alweer een andere Martello Tower een nog beter uitzicht te hebben.

Na Howth gezien te hebben nemen we de DART richting Bray, een echte kust / strandplaats met speelhallen, een keien/zandstrand en vele pubs. Voor we daar aankomen wil ik echter nog even een kijkje nemen bij het stadion op Lansdowne Road, het Rugby en voetbalstadion van het land. Het wordt inmiddels gesloopt om plaats te maken voor een hypermoderne voetbaltempel van 50.000 zitplaatsen waarin ook de UEFA Cup finale van 2009 gespeeld zal worden. Gelukkig is er nog iets te zien van het oude complex. De grote westelijke tribune, die deels over het spoorgebouwd is, staat nog overeind, evenals een deel van de noordtribune. Leuk om nog gezien te hebben.

Eenmaal weer buiten Dublin trakteert de DART lijn ons op vele mooie uitzichten op de kust. Twintig minuten later zijn we in Bray. We maken eerst een korte wandeling over de boulevard om vervolgens op een stapel grote keien te genieten van een fles frisdrank en een zak chips. Vervolgens besluiten we Bray Head te beklimmen, een grote stijle berg / heuvel die aan drie kanten door de Ierse Zee omringd wordt. We vinden een mooi, verlaten en dwars door varens en heide lopend pad waar het echt klimmen is. Af en toe voor een periode van 20 meter zelfs recht omhoog. Het is inspannend maar de uitzichten onderweg zijn spectaculair. Eenmaal boven komen we op een soort hoogvlakte uit met grote keien, wederom erg mooi. Vanaf daar is het nog een kleine klim naar de top, waar een groot kruis op gebouwd is. Vanaf daar zien we mooie vergezichten (soms zelfs 25 / 30 km ver weg) over de Ierse zee, zien we Dublin liggen, de Wicklow Mountains en Howth. Het was de klim dus zeker waard.
Via het bos dalen we weer af en na even op het strand gezeten te hebben duiken we een pub in voor de avond maaltijd. Het wordt wederom Fish ‘n’ Chips. Na het eten nemen we de DART richting Killiney wat we herkennen van de Wild Wicklow Tour. We lopen een straat in en staan ineens recht voor de poort van mr. Bono. Natuurlijk kan een foto daarvan niet ontbreken. Terug bij het station landt er ineens een helicopter in het dorp. Deze blijkt uiteindelijk helaas niet van Bono of de andere bewoners van dit dorp (o.a. Enya, vliegtuigbaas Ryan, of ex F1 coureur Eddie Irvine te zijn).

Eenmaal terug in Dublin wordt het tijd voor de laatste pints Guinness en Smithwick’s . Deze nemen we in The Oliver St. John Gogarty waar weer traditionele Ierse muziek gespeeld wordt en in Aemons Rock Café. Deze dag vormde de perfecte afsluiter van de week in Dublin.

Vrijdag 27 juli

Om 10.30 verlaten we het Hostel en maken we, na even langs de Liffey gezeten en ontbeten te hebben, een laatste rondje door de stad. We lopen langs O’ Connelstreet en de winkelstraten Henry Street en Parnell Street waar een aantal gloednieuwe winkelcentra geopend zijn of nog gaan worden. 11.30 uur moeten we toch echt de stad verlaten en nemen we bus 747 naar het vliegveld. We zijn mooi op tijd en kunnen zonder rij inchecken. Met een muziekje op en een boekje voor de neus completeren we de 2 uur wachttijd voor we mogen boarden. Een lekkere rustige vlucht met een vrij harde landing brengt ons tenslotte weer in Eindhoven aan.

3 Comments:

At zaterdag, augustus 04, 2007 1:07:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Echt grappig om te zien waar je allemaal bent geweest, want ik ben vorig jaar een weekje naar Dublin geweest en de meeste dingen die jij hebt gezien, heb ik vorig jaar ook gezien :D En ook wij zijn die heuvel bij Bray opgeklommen alleen wel via een mooi pad, was niet zo heel steil..

At maandag, augustus 06, 2007 10:45:00 p.m., Blogger SnoopS said...

Haha, bij die poort ben ik weggestuurd, toen ik daar 2 stappen zette :P

Je verhalen moet ik allemaal nog lezen, want ik heb al zo'n berg leeswerk en dan schrijf jij ook nog 4 van die verslagen ;-) Maar komt goed... nog ff wachten. En hostel is zonder hoofdletter :P (Ja, Maartje is weer terug ;-))

At woensdag, augustus 15, 2007 12:16:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Naast een hoop cultuur ook een beetje natuur, mooi! Ik heb wel nog een vraagje... De namen van al die pubs heb je toch opgeschreven en niet allemaal onthouden he?