Lowlands napret
Mijn, of het grote Coldplayfans, Lowlandsverslag laat nog even op zich wachten. Tot die tijd een aantal prachtige beelden van enkele muzikale hoogtepunten op dit blog.
Hey allemaal, Op dit blog zal ik mijn belevenissen, interesses en andere zaken bespreken. Voel je vrij om te reageren.
Mijn, of het grote Coldplayfans, Lowlandsverslag laat nog even op zich wachten. Tot die tijd een aantal prachtige beelden van enkele muzikale hoogtepunten op dit blog.
Jaja, slechts een weekje wachten en dan begint Lowlands weer. De Lowlandskriebels zijn al een tijdje voelbaar dus het wordt tijd om eens een blik te werpen op het programma. Er moet namelijk ook wat muziek gekeken worden, ik kan natuurlijk niet alleen maar rugbyen, muffins/cake eten en kwartetten op de camping.
Donderdag is alweer de laatste echte Dublin dag. Aangezien ons onderzoek woensdag echt afgerond is hebben we de gehele dag voor ons zelf. We besluiten de stad te verlaten en met de DART (Dublin Area Rapid Transport) de Dublin Bay te verkennen. Na wat gestuntel met de kaartautomaat lukt het ons uiteindelijk om voor 12 euro een kaartje te kopen waarmee we samen onbeperkt kunnen treinen. Vanaf station Tara Street nemen we allereerst de trein richting de noordkant van de baai waar het havenstadje Howth ligt. Ondanks alle regen onderweg blijkt het daar droog en zonnig te zijn, perfect dus. Het plaatsje kent een lange zee pier van waaraf je een prachtig uitzicht hebt op de Ierse zee en een klein eilandje voor de kust. Dankzij de wisselende weersomstandigheden ziet het er allemaal prachtig uit. Helaas kunnen we er niet al te lang van genieten vanwege een opkomende regenbui, we halen nog net op tijd het dorp om te kunnen schuilen. Wanneer het weer droog is beklimmen we een heuvel om vanaf alweer een andere Martello Tower een nog beter uitzicht te hebben.
Na Howth gezien te hebben nemen we de DART richting Bray, een echte kust / strandplaats met speelhallen, een keien/zandstrand en vele pubs. Voor we daar aankomen wil ik echter nog even een kijkje nemen bij het stadion op Lansdowne Road, het Rugby en voetbalstadion van het land. Het wordt inmiddels gesloopt om plaats te maken voor een hypermoderne voetbaltempel van 50.000 zitplaatsen waarin ook de UEFA Cup finale van 2009 gespeeld zal worden. Gelukkig is er nog iets te zien van het oude complex. De grote westelijke tribune, die deels over het spoorgebouwd is, staat nog overeind, evenals een deel van de noordtribune. Leuk om nog gezien te hebben.
Via het bos dalen we weer af en na even op het strand gezeten te hebben duiken we een pub in voor de avond maaltijd. Het wordt wederom Fish ‘n’ Chips. Na het eten nemen we de DART richting Killiney wat we herkennen van de Wild Wicklow Tour. We lopen een straat in en staan ineens recht voor de poort van mr. Bono. Natuurlijk kan een foto daarvan niet ontbreken. Terug bij het station landt er ineens een helicopter in het dorp. Deze blijkt uiteindelijk helaas niet van Bono of de andere bewoners van dit dorp (o.a. Enya, vliegtuigbaas Ryan, of ex F1 coureur Eddie Irvine te zijn).
Eenmaal terug in Dublin wordt het tijd voor de laatste pints Guinness en Smithwick’s . Deze nemen we in The Oliver St. John Gogarty waar weer traditionele Ierse muziek gespeeld wordt en in Aemons Rock Café. Deze dag vormde de perfecte afsluiter van de week in Dublin.
Om 10.30 verlaten we het Hostel en maken we, na even langs de Liffey gezeten en ontbeten te hebben, een laatste rondje door de stad. We lopen langs O’ Connelstreet en de winkelstraten Henry Street en Parnell Street waar een aantal gloednieuwe winkelcentra geopend zijn of nog gaan worden. 11.30 uur moeten we toch echt de stad verlaten en nemen we bus 747 naar het vliegveld. We zijn mooi op tijd en kunnen zonder rij inchecken. Met een muziekje op en een boekje voor de neus completeren we de 2 uur wachttijd voor we mogen boarden. Een lekkere rustige vlucht met een vrij harde landing brengt ons tenslotte weer in Eindhoven aan.
Omdat ons onderzoek na de succesvolle maandag lekker op schoot besloten we om de dinsdag lekker te gebruiken om van de Wicklow Mountains te genieten. Na even goed in de Toerist Office gesnuffeld te hebben verkozen we de Wild Wicklow Bustour om ons rond te laten rijden. De tour begon rond 09.15 uur vanaf O’ Connelstreet en zou ons tot 17.00 uur bezig houden. Onze reis werd geleid door buschauffeur (en held) Dave, een gezette Ier die op een leuke en vooral gezellige manier ons meenam door de bergen, ons de verhalen vertelde die bij het landschap pasten en ook een algemeen geschiedenispraatje over Ierland hield.
De bus bracht ons allereerst door de stad langs de oude studio’s van U2 in Windmill Lane en vervolgens langs de kustdorpjes. Bij Sandycove hielden we de eerste stop om daar de woning van één van de grootste schrijvers van het land James Joyce te bekijken. De beste man heeft jarenlang een Martello tower (verdedigingstoren van de Engelsen tegen Napoleon) bewoond en had daarmee een fraai uitzicht over de Dublin Bay en op het schiereiland Howth. Ever verderop week Dave even van de gebruikelijke route af om ons de huizen van zangeres Enya (kasteel) en Bono te laten zien.
Voordat we weer terug naar Dublin zouden gaan gingen we met de gehele bus eten bij een kleine, gezellige pub. Op aanraden van Dave deden we ons te goed aan een traditionele Guinness Irish Stew en een pint Guinness. Een heerlijke maar machtige maaltijd, de rest van de dag kon ik even niet meer aan eten denken. :P Na een quiz in de bus, die de jongens alweer verloren van de meisjes :( kwamen we rond 17.00 uur weer aan in Dublin.
Woensdag 25 juli.
Na de toeristische dinsdag was het op woensdag toch echt weer tijd om aan wat tijd aan ons onderzoek te besteden. OP het programma stonden twee interviews. ’s Morgens een interview met Tom ‘O Reilly van het Rail Procurement Agency (de opdrachtgever en bouwer van de tramlijnen) en ’s middags met Mark Gleeson van railsreizigersorganisatie Platform 11. Beide interviews gingen erg goed en we kwamen met meer informatie en aanknopingspunten terug dan we van tevoren hadden gehoopt. Tussen beide interviews hadden we echter ruim 5 uur de tijd voor onszelf.
We besloten deze tijd te doden in het National Museum in The Collins Barracks. Een oude militaire kazerne. Niet alleen het gebouw was erg mooi om te zien, ook een aantal exposities was erg de moeite waard. We hebben met veel plezier gekeken naar de expositie over de Ierse opstand in 1916 en de daaruit voortkomende vrijheidsstrijd en burgeroorlog. Andere exposities over een vikingschip en over de Ierse militairen door de eeuwen heen waren ook zeker de moeite waard.
Na het middaginterview was het tijd voor een simpele edoch lekkere maaltijd, een vers gemaakt broodje bij de Spar bleek hiervoor ideaal. Deze aten we op in Merriot Square Park. Vervolgens maakten we nog een kleine wandeling door dit deel van de stad waarbij we onder meer langs het operagebouw, het geboortehuis en woonhuis van schrijver Oscar Wilde kwamen en het huis van opstandeling Pearse. Uiteindelijk zijn we buiten Temple Bar District in The International Bar beland, een drukke maar zeker gezellige pub.
Ook onze tweede dag in Dublin stond in het teken van het toeristje spelen. Na lekker bijtijds opgestaan te zijn en de douche in het hostel getest te hebben begon onze ronde door de stad. In de Spar op O’Connelstreet werd een broodje gehaald waarna we via Parnell Square de noordkant van het centrum verkenden. Uiteindelijk kwamen we via een aantal vervallen straten (zwaar vervallen woningen tussen af en toe gloednieuwe kantoorpanden) kwamen we bij het busstation en Connoly Station uit. Vanaf daar namen we ons studieonderwerp (de LUAS tram) naar de andere kant van het centrum (Heuston Station). Vanaf hier was het nog een klein halfuur wandelen naar Kilmainham Goal, een oud gevangeniscomplex waar uit de 19e eeuw waar ook vele ‘verzetshelden’ gevangen gezeten hebben.
Om op te warmen van deze fikse regenbuien, die ook de rest van de middag aanhielden, begaven we ons naar een Curry restaurant. ’s Avonds hebben we een wandeltocht gemaakt langs de (mooie) regeringsgebouwen in de stad, even bijgekomen in het Merriot Square park en uiteindelijk de nacht ingeluid in Aemons Rock Café.
Maandag 23 juli
De regen van de zondag zette ook de maandag door, een dag die we geheel voor de studie ingeroosterd hadden. Op het programma stond onder meer het afrijden van beide tramlijnen, het observeren van de reizigers en de stations en een bezoekje aan de Dublin City Council en het trambedrijf (Veolia).